maandag 10 juni 2013


Waarom is voor de consument een vernieuwing van het Burgerlijk Wetboek van Suriname belangrijk?

In de afgelopen veertig jaar zijn overal op de wereld speciale
wettelijke regels gemaakt om de consument te beschermen. Het bestaande
Burgerlijk Wetboek van Suriname dateert van 1 mei 1869 en is nu 144 jaar oud. Consumentenbescherming komt niet voor in het Burgerlijk wetboek van Suriname. Op het gebied van het consumentenrecht is nu ook nog geen invloed merkbaar van de regelgeving die geldig is in de
Caricom-landen waar Suriname deel van uitmaakt.

Wat zou beter kunnen? Enkele voorbeelden:

Als een product gebrekkig is moet je als consument nakoming vorderen bij de verkoper. Nakoming door middel van vervanging of herstel in het geval van een gebrekkig product zou beter geregeld kunnen worden. Ook in het geval dat de verkoper nog ontbrekende onderdelen moet leveren.

Duidelijke regels over een redelijke termijn voor nakoming.

Wettelijke garanties zijn op dit moment niet geregeld en de consument kan daarom ook aan een garantie geen zekerheid ontlenen.

Regels omtrent de installatie van een product ontbreken op dit moment.

Regels over de bewijslast zijn nu niet uitgewerkt, of te complex voor kleine consumentengeschillen.

Regels over Consumentenkrediet zouden uitgewerkt kunnen worden.

Dit zijn alleen enkele voorbeelden. Kijken wij rond in de buurlanden, zo zien wij dat Brazilië een nieuw wetboek heeft van 2002, tien jaar gelden voerden ook Aruba en Curaçao nieuwe wetboeken in. In Europa heeft Nederland een nieuw wetboek uit 1992. Het is van deze tijd om nieuwe regels over consumentenbescherming in te voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten