donderdag 10 oktober 2013


De kredietmarkt in Suriname

In Suriname bieden naast banken ook andere instellingen en personen leningen aan. De markt is onoverzichtelijk en de informatie over een kredietovereenkomst bij de een of de andere aanbieder is vaak moeilijk te vergelijken.

Een duidelijke voorlichting van de consument met als doel meer transparantie en vergelijkbaarheid in de kredietverleningsmarkt te brengen is daarom nodig. De consumentenkring werkt aan deze voorlichting. Het ministerie is een wet consumentenbescherming aan het uitwerken en ook wordt over kredietregistratie nagedacht.

De berekening van het jaarlijkse kostenpercentage is van groot belang en kredietaanbieders hanteren verschillende formules.

Het is vaak ingewikkeld om een beeld van de totale kosten van het krediet te krijgen. Het is daarom belangrijk voor het afsluiten van een kredietovereenkomst te informeren wat de totale kosten zijn.

Bij de berekening van de totale kosten dienen de kosten betreffende nevendiensten meegenomen te worden. Deze nevendiensten kunnen bepaalde verzekeringen zijn, die de consument moet hebben of moet afsluiten alvorens hij het consumentenkrediet kan verkrijgen.
Denk ook aan zekerheden die jij moet bieden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten