De garantie:
toezegging van de verkoper of producent
Op
dit moment geven enkele verkopers in Suriname een garantie op de producten die
zij verkopen. De looptijd van deze garanties is erg verschillend en voor enkele
garanties wordt de consument geacht extra te betalen. Garanties zijn vaak een
marketing instrument die de consument kwaliteit en duurzaamheid van een product
suggereren en ook het merkbewustzijn laten groeien. Bijvoorbeeld een Samsonite
koffer waarbij de garantie wordt gegeven dat hij 5 jaar niet kapot gaat en je
anders meteen een nieuwe koffer krijgt.
Wettelijk
is er op dit moment niets geregeld op het gebied van garanties. Wettelijke
bepalingen over garanties ontbreken helemaal in de Surinaamse wetgeving.
Een
wettelijke garantie geeft de producent (importeur / verkoper) de verplichting
om te garanderen dat zijn product een vaste tijd functioneert zoals je dat mag
verwachten van het product. Als koper mag je verwachten dat het product dat je
hebt gekocht de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn en
waarvan je de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen. Je product moet aan de
overeenkomst beantwoorden, dit wordt ook wel conformiteit genoemd.
Er
zijn dus twee stappen in de garantie. Om de consument te beschermen zou de wet
een garantie termijn moeten geven waarbinnen de verkoper de werking van het
product moet garanderen. Daarnaast kan de verkoper een langer durende garantie
geven.
Een
goed stelsel van wettelijke garantie zal de verkopers/importeurs er toe
aanzetten om kwalitatief goede producten te verkopen (en dus dumping van lage
kwaliteit spullen voorkomen)
Een
goed stelsel van wettelijke garanties zal de werkdruk van de rechtelijke macht
verminderen omdat het systeem laagdrempelig is: de verkopers weten dat zij
altijd geld moeten terugbetalen (of een vergelijkbaar werkend product moeten
geven), en dat procederen hierover zinloos is.
Belangrijk
is ook dat in een garantie duidelijk werd vastgelegd aan wie de consument zich
bij het ontbreken van toegezegde eigenschappen mag wenden. Er moet dus een
adres staan en ook de duur en de omvang van de garantie. Verder moet een
garantie op verzoek van de consument schriftelijk uitgegeven worden.
De
situatie in Suriname is nu zo: zonder een wettelijke regeling bieden winkels toch
producten te koop aan, die met een garantiebewijs verkocht worden.
Garanties
zijn een complex onderwerp. Er valt op dat gebied veel te regelen.
Belangrijke
onderwerpen zoals:
- wie draagt de kosten van het
inroepen van een garantie en vooral mogelijke transportkosten?
- Wat gebeurt met de garantie
wanneer een koper het product door verkoopt?
- Is de garantie gebonden aan de
eerste koper of hoort zij bij het product?
- Wat zijn de sancties voor het
geval dat de verkoper of producent zijn toegezegde garantie niet nakomt?
- In welke taal moet de garantie op
papier worden gezet?
Wij
zien het is niet zo eenvoudig om een goede regel als wetstekst te formuleren.
Maar toch is dat geen reden, om dit onderwerp überhaupt niet te regelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten