CONSUMENTEN-BeLEID MINISTERIE VAN HANDEL EN INDUSTRIE
Het consumenten beschermings beleid van het Ministerie van Handel
en Industrie is erop gericht om de consument in Suriname te beschermen tegen
fraude, bedriegerij en oneerlijke praktijken op de verschillende markten.
Het ministerie is momenteel bezig consumenten beschermings
wetgeving te concipiëren. Het is de bedoeling dat binnen de Caricom landen
harmonisatie plaats vindt van consumenten beschermings wetgeving. In de concept
wetgeving wordt een Commissie voor Consumentenzaken opgericht die klachten zal
behandelen. Rechten van de consument en taken van leveranciers komen uitgebreid
aan de orde, als mede omgaan met oneerlijke praktijken, product
aansprakelijkheid, consumenten veiligheid en terugneming van goederen.
Samen met de verschillende consumenten organisaties zal de
consument worden ingelicht over categorieën van producten en diensten, hoe
zichzelf te beschermen, hoe de beste keuzes te maken en welke de rechten van de
consument zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten